Jak radzić sobie ze stresem?

Stres to naturalna reakcja naszego organizmu. Pojawia się w chwilach dla nas ważnych i choć wydaje się, że jedynie uprzykrza nam życie, jego zadaniem jest motywowanie organizmu do działania. Stres jest pewnego rodzaju pomocą jakiej organizm udziela sam sobie w trudnych momentach. Jednak niekontrolowany stres może mieć destrukcyjny charakter. Stres dzielimy na ten pozytywny, motywujący do działania i tak zwany dystres. Ten drugi może powodować problemy ze zdrowiem fizycznym i psychicznym. Najbardziej destrukcyjny jest stres długotrwały np.: lęk przed utratą pracy. Dobrego stresu nie powinniśmy się pozbywać, jak jednak radzić sobie z tym destrukcyjnym i paraliżującym?

Siła podświadomości

Uświadom sobie, że większość sytuacji, których się obawiamy nigdy się nie zdarza. Natomiast na te, które się zdarzają w większości nie mamy wpływu. Po co więc stresować się nadmiernie jeżeli to i tak nic nie zmieni? Nawet jeżeli dołożymy sto procent starań o rezultacie przesądzi los. A poza tym nie ma problemu, który byłby nie do rozwiązania. Życie stawia przed nami wyzwania, którym jesteśmy w stanie sprostać

Nie uciekaj od problemów

Jeden, nawet duży problem to nic takiego. Najgorsze co możesz zrobić to uciekać i doprowadzić do napiętrzenia się stresu. Coraz więcej sytuacji nierozwiązanych doprowadzi do tego, że staną się nie do rozwiązania. A to z powodu braku czasu, a to dlatego, że będą ze sobą zbyt połączone. Dlatego zawsze reaguj jak najszybciej.

Oddychaj głęboko

Istnieje błędne przekonanie, że palenie papierosów uspokaja. Każdy chyba zna taką osobę, która cała roztrzęsiona mówi „muszę zapalić”, a po chwili jest jak nowo narodzona, wręcz oaza spokoju. Jak więc nie wierzyć w uspokajające właściwości papierosów? Otóż podczas palenia uspokajamy się owszem, ale nie za sprawą papierosów, a jedynie, dlatego, że oddychamy głęboko. W momencie stresu zatrzymajmy się na chwilę i weźmy kilka głębokich oddechów. Dotlenimy nasz organizm, który dzięki temu szybciej upora się ze stresem.

Zielona herbata/melisa/waleriana

Te naturalne substancje sprawdzą się dużo lepiej w walce ze stresem niż papierosy. Jednak nie przyzwyczajaj swojego organizmu do tego, że potrzebujesz „czegoś z zewnątrz”, by uporać się ze stresem. Stres powstaje w tobie, dlatego jesteś w stanie pokonać go odpowiednim myśleniem i harmonią ciała z duchem.

Kąpiel/masaż

W zdrowym ciele zdrowy duch, a w zrelaksowanym ciele zrelaksowany duch. Kąpiel rozgrzeje twoje mięśnie tym samym rozluźni je i rozciągnie. Będziesz czuć się bardziej wypoczęty, zrelaksowany. Uzyskasz nową energię na walkę z przeciwnościami losu, zdystansujesz się i kłopoty przestaną być tak przerażające

Stres to twój przyjaciel

Uświadom sobie, że stres ma ci pomóc. On przypomina o czymś ważnym więc nie może mieć na ciebie złego wpływu. Organizm próbuje pomóc, nieudolnie, ale się stara.

Kiedy to wszystko, to za mało

Jeżeli starasz się myśleć logicznie i racjonalnie, twoje ciało jest odprężone i wypiłeś melisę, a stres nie ustępuje spróbuj:
-medytacji- nawet dwadzieścia minut tego ćwiczenia pomoże ci oczyścić głowę z natłoku myśli
-relaksacji- zajęcia pomogą zniwelować napięcie w organizmie
-wizualizacji- jak już zobaczysz co może się stać i przeżyjesz to w swoim umyśle, to ponowne, realne przeżycie nie będzie takie straszne. Zazwyczaj boimy się nieznanego. Coś co zdarzyło się już w twojej głowie nie jest przecież obce
-uprawiaj sport- ćwiczenia dają upust emocją, dodatkowo podczas treningu wytwarzane są endorfiny, hormony szczęścia. Wraz z pojawieniem się ich w organizmie odejdzie od ciebie ochota na zamartwianie.

Stres jest powszechnym zjawiskiem, który może być przyczyną problemów zdrowotnych. Trzeba więc starać się unikać złego stresu i żyć zgodnie z maksymą „nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło”. Wszak wszystko jest w życiu do przeżycia. A nawet te trudne sytuacje najprawdopodobniej wraz z upływem czasu staną się dla nas zabawne i błahe.


Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *